23 června 2018

Příběh našeho Trenéra

Červenobílý Zlin Z 126 Trener 2 nesoucí dnešní civilní poznávací značku OK-HLJ byl vyroben na konci roku 1953 v podniku Moravan v Otrokovicích dle požadavku Ministerstva obrany pro základní výcvik vojenských pilotů pod označením C 105 (odtud lidové Stopětka).

Od roku 1954 létal v vojenském zelenomodrém nátěru s vojenským číslem 0721 u školních pluků až do roku 1964, kdy byl uskladněn v Brně – Medlánkách. Po krátké odmlce putoval již poznávací značkou OK-HLJ po různých aeroklubech po celé republice. Nalétal 3700 hodin a doslova naučil létat stovky pilotů.

To už ale aerokluby dostávaly nové Zlíny Z-124 a Trenéry se staly neperspektivní. V roce 1986 byl tak OK-HLJ vymazán z československého rejstříku letadel a o rok později předán do sbírek Vojenského historického ústavu.

V devadesátých letech se nadšenci z VHÚ rozhodli vrátit Z-126 do letuschopného stavu. Generální opravu zahájila a financovala roce 1991 firma BMZ pod vedením Jindřicha Zimáka. Díky nim se vrátila Stopětka v roce 1993 do vzduchu až do roku 2010. Existenční problémy firmy ji ale opět uzemnily.

To nedalo spát Janu Klabanovi a spolu s Bohoušem Rosičkou dal dohromady občanské sdružení, nyní spolek, Historická letka Kbely. OK-HLJ tedy opět vzlétla. Bohužel v září 2017 skončila životnost motoru Walter Minor 4-III. Od té doby se snažíme vrátit tento létající skvost do vzduchu. Podařilo se nalézt motor a VHÚ jej zakoupilo. Motor musí být zgenerálkován, bohužel administrativní předpisy VHÚ neumožňují financování generální opravy a tak odhadované náklady kolem 400 000 Kč musíme hradit my.

Stopětka je letově i staticky součástí všech akci Vojenského leteckého muzea Kbely a Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi a všech hlavních i menších leteckých dní a akcí pro veřejnost. Viděli ji tisíce diváků v Pardubicích, v Mladé Boleslavi, ve Kbelich, v německém Bayreuthu, v Lešanech, v Plzni-Líních a velké řadě dalších.

Naše společné úsilí je vrátit Stopětku tam, kde ji to sluší nejvíc, do vzduchu nad naší zemí. Obracíme se na všechny milovníky letadel, aviatiky a fandy historie, kteří by nám chtěli pomoci zachovat tento testament geniality českých konstruktérů a úžasné dovednosti československých leteckých řemeslníků letuschopný.

Žádné komentáře:

Okomentovat