Všechny vyrobené Stopětky (civilní označení Zlín 126) byly poháněny motorem Walter Minor 4-III české konstrukce.
Tento vynikající motor byl vyvinut před 2. Světovou válkou firmou Walter v pražských Jinonicích, ale do výroby se dostal až po osvobození Československa v roce 1945. Je to benzinový čtyřválcový řadový invertní motor, který kromě Stopětky poháněl například letadla Sokol M1 či dvoumotorové aerotaxi Aero 45. Geniální konstrukce i v dnešní době zajištuje vysokou spolehlivost, nízkou spotřebu a jednoduchou údržbu. Díky nízkým otáčkám nepotřebuje reduktor mezi motorem a vrtulí a je chlazen vzduchem obtékajícím válce a hlavy motoru.
Generální oprava, kterou dnes v České republice provádí pouze jedna Úřadem pro civilní letectví oprávněná firma W-Motor Service, začíná kompletní demontáží, proplachem všech částí a dekarbonizací motoru.
Následuje důkladná analýza (magnetická, chemická, mechanická a ultrazvuková defektoskopie), která určí které díly motoru bude nutno vyměnit, a které budou generálkovány. Čepy klikové hřídele jsou na speciální brusce přebroušeny, kluzná ložiska dostanou nový povrch a jsou vystružena stejně jako ložiska ojnic. Pístní čepy jsou obnoveny do původní kvality galvanickým tvrdochromováním a přesným broušením. Vnitřní povrch válců je podle stavu honován k odstranění opotřebení a ovality, nebo jsou válce vyměněny, což čeká náš motor.
V hlavách motoru jsou vyměněna nebo zabroušena sedla obou ventilů a totéž platí o samotných ventilech a vodítkách. Motor je OHV a tak zdvihátka ventilů a pružiny ventilů se často musí nahradit novými. Motor má agregáty jako jsou olejové a benzinové čerpadlo, karburátor, dynamo, náhon otáčkoměru, snímače tlaků, snímače teplot a dvě zapalovací magneta. Tyto agregáty jsou též zgenerálkovány nebo nahrazeny novými. Při generální opravě se vymění všechna těsnění a velká část spojovacích materiálů.
Po ukončení montáže je motor přemístěn do zkušebny, kde je namontován do speciálního motorového lože a následně připojen k mnoha měřícím čidlům a snímačům a je zkoušen a seřizován k splnění náročného protokolu, na jehož zakladě je motoru vydán Úřadem pro civilní letectví doklad o letové provozuschopnosti. Na konci Generální opravy našeho motoru bude jeho zástavba zpět do trupu OK-HLJ a letoun se vrátí do leteckého muzea v Mladé Boleslavi a hlavně na letecké dny, kde jej budeme opět předvádět vám.
Žádné komentáře:
Okomentovat